EN UNIK KOMBINATION AF OPLYSNINGEN OG ROMANTIKKEN

TEKST: MIDORI SAKAGUCHI (JAPAN)

Da jeg var 18 år, gik jeg på Silkeborg Højskole. Før det kendte jeg ingenting til Grundtvig. Først lærte jeg om Søren Kierkegaard, og jeg ville gerne vide mere, så jeg valgte at tage på udveksling i Danmark, da jeg gik i gymnasiet. Jeg vidste, at jeg kunne komme ind på en folkehøjskole, når jeg var fyldt 18 år, så der tog jeg hen. Der var en organisation, der introducerede mig til konceptet. Jeg sang sange og lærte en masse om Grundtvig, og jeg tænkte, at Grundtvig måtte være virkelig vigtig. Og så rejste jeg hjem og begyndte på min uddannelse i filosofi. Da jeg var færdig, kunne jeg se, at Grundtvig var unik i forhold til filosofiens historie, og jeg tænkte, at jeg måtte finde ud af mere om ham. I første omgang var jeg interesseret i hans tanker, fordi han har en unik kombination af oplysningstænkningen og romantikken.

Jeg har også været inspireret af en filosof, der hedder Charles Taylor. Han er stadig i live, og er bl.a. forfatter til bøgerne Sources of the Self og The Secular Age. Han reevaluerer ligesom Grundtvig romantikken i en moderne tid. Han siger, at det i nutiden er vigtigt at høre den indre stemme, som vi plejede at gøre det, før Gud var død. Ligesom Grundtvig kombinerer han oplysningen og romantikken i nutiden. De mener begge, at hvis man går i dybden med sig selv, vil man forstå sig selv bedre. De mener, at hvis man hører sin indre stemme, er sig selv, med lidt hjælp fra poesien hos Grundtvig og for Taylor i begrebet om autenticitet, så vil man nå virkeligheden. Denne virkelighed vil have universel værdi uanset ens kvalifikationer, uanset om man har læst de gamle grækere eller ej. Jeg mener, at både Grundtvig og Taylor udpeger den egentlige mening med oplysning i en moderne tid.

 

Redigeret og oversat af Ingrid Ank, redaktør og akademileder og Marie Lysemose Støvring, Studerende (red.)
Artiklen er del af serien Grundtvig goes global.

MIDORI SAKAGUCHI NOZAKI

Professor siden 2001 på Department of Sociology, Meijigakuin University i Tokyo, Japan. Har været kulturel udvekslingsstudent på Silkeborg Højskole i forårssemestret 1986. Gæsteunderviser på Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet i 2008 og 2009 og har bl.a. publiceret Dichotomy in Education: A Tension between Skills and Morality in Europe (2007) og Education of Recognition: The case of Daghøjskole in Denmark (2017).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *